Expectants davant el cicle de danses i indumentària al museu Valencià d'EtnologiaArticle previ
El llegat musical d'Espadà per fi recollit a un doble CDSegüent Article
ÚLTIMES NOTÍCIES

Festival de Folklore 2016: del “despago” cap a la millora

Espai entre línies+- ATamany de Font+- Imprimir Este Article
Festival de Folklore 2016: del “despago” cap a la millora

DIARI D’UNA ESPARDENYA

 

Passada més d’una setmana des de la finalització del Festival de Folklore organitzat des de la Diputació de València, potser és arribat el moment d’encetar un període de reflexió cap a la millora d’este esdeveniment que periòdicament mobilitza la major part de les agrupacions folklòriques de la provincia de València.

Per a situar-nos, el Festival de Folklore ha sigut organitzat enguany per primera vegada per la Diputació del nou equip de govern. Tanmateix, el festival no arranca de zero, sino que és hereu del festival “Sona la Dipu” que sota el format de concurs venia organitzant-se fins ara. A la seua vegada, eixe concurs seguia l’estel·la del consursos de l’apartat de coros y danzas de la Sección Femenina, que s’organitzaven en tot l’àmbit estatal als temps de Franco.

Play
Arxiu: Bolero de l’Alcúdia. Gravació feta al concurs provincial de Secció Femenina de Valéncia al 1976, i conservada als arxius de la Subdirección General de los Archivos Estatales. Font: Canal youtube Lutxo Palop.

 

Molts grups, o al menys alguns dels més importants de la província, havien alçat la veu temps enrere per possar de relleu la falta de idoneitat del format concurs per mostrar d’una manera organitzada els nostres balls i la nostra música tradicional. Els motius d’esta postura parteixen d’un raonament segons el qual les peces de ball (ex: una jota i un bolero) no poden ser objecte d’una competició entre elles.

Per contra, altres formacions folklòriques si se sentien còmodes en el format concurs, la qual cosa no ha llevat que a les bambalines dels fòrums folklòrics sempre s’hagen apuntat diversos punts a millorar en l’organització dels certamens.

Bé és veritat que la inmensa majoria de grups de danses han restat habitualment sense pronunciar-se, potser més centrats en l’oportunitat d’obtindre la necessària subvenció anual que es rebia per la sola participació al concurs, i que era molt ben rebuda a les arques d’este tipus d’agrupacions culturals els membres de les quals han de costejar-se, sense massa ajudes, classes, locals, indumentària, instruments, etc.

 

L’expectativa truncada

En tot cas enguany, uns i altres esperaven un canvi que procurara, des de les plataformes institucionals, una escaparata digna que mostrara el treball desinteressat que tantes formacions amateurs fan des de les nostres comarques i ciutats en favor del manteniment i recuperació del nostre folklore.

Portaven més d’un any esperant, ja que el curs passat, potser per la immediatessa del canvi a les urnes, no s’havia celebrat el festival folklòric que la Diputació solia organitzar cada temporada tardor-hivern.

Les primeres sorpresses vingueren quan a últims de setembre des d’instàncies de Diputació s’anuncià el llistat de grups seleccionats amb les dates i llocs per a l’actuació. Si comptem que la primera sessió estava prevista per al primer cap de setmana d’octubre, hom pot imaginar la premura dels grups en preparar la seua possada en escena.

També hi hagueren agrupacions folklòriques que quedaren fora d’eixa selecció inicial, sense cap explicació ni comunicat al respecte que informara dels motius de l’exclusió.

Esta fou la nota que la diputació pubicà en la web, i que encara pot consultar-se a hores d’escriure esta entrada:

calendari-i-distribucio-de-grups-seleccionats2_0

Arxiu: Calendari i distribució de grups seleccionats per a la Temporada de Folklore 2016 organitzada per la Diputació de València. Font: http://www.dival.es/es/cultura/

 

Sobre els criteris emprats per a cridar a grups que supliren als que havien manifestat la indisponibilitat de participar al Festival, tampoc s’hi ha donat informació fins a data de hui.

A més d’això, el llistat donava a entendre que els espectacles s’havien concebut de manera mixta entre les entitats convocades, barrejant el ball i cant tradicionals amb altres espectacles oferits per corals, orquestres de pols i pua o colles de dolçainers. Tot això en pronlongades sessions de tot un matí i/o tota una vesprada.

Malgrat haver-se rebujat oficialment el format del concurs, les bases preveien una selecció -amb criteris no informats- de grups per a un espectacle final que finalment se celebrà el passat cap de setmana del 12 i 13 de novembre, en diverses localitzacions escampades per la ciutat de València, sent la més concorreguda la del saló Alfons el Magnànim de la Benefciència, on en la vesprada del dissabte s’acostaren alguns dels grups folklòrics més coneguts del panorama folklòric provincial, i on es posà de manifest la manca d’adequació de les instal·lacions per a rebre tant al nombrós públic com al seguit de balladors convocats.

decreto-presidente-trobada-de-folklore-firmado

Arxiu: Convocatoria i bases Temporada de Folklore 2016 organitzada per la Diputació de València. Font: http://www.dival.es/es/cultura/

 

Els criteris seguits per a decidir l’actuació de grups a altres locatizacions perifèriques de la ciutat de València, com el parc de l’Oest o el de Capçalera tampoc foren comunicats.

 

Oportunitats de millora. Cap a la Temporada de Folklore 2017.

Hi ha una paraula que els valencians emprem en la parla popular quan no s’acomplixen les espectatives que teniem posades en un tema. Eixa paraula és “despago”. I és la que utilitze per descriure la sensació que he captat en tots els interlocutors folklòrics amb els que he parlat sobre les passades Temporades de Folklore 2016 organitzades per la Diputació de València.

Tots tenen -tenim- idees i suggeriments del que podria ser una Temporada Folklòrica que per fi dignificara la feina i l’esforç de tants ciutadans que sota la forma de grups folklòrics, federacions, colles, rondalles i associacions inverteixen de manera desinteressada temps i diners en recuperar i difondre la nostra cultura tradicional.

Hi ha qui posa l’exemple dels nostres veïns aragonessos, que amb tanta estima i orgull celebren cada any (i ja van 130 !) el Certamen Oficial de Jota Aragonesa:

captura-de-pantalla-2016-11-21-a-las-11-23-11

Retransmissió per la televisió aragonesa del Certemen de Jota de 2016. Font: http://alacarta.aragontelevision.es/

 

Siga com siga, si alguna cosa ha quedat evidenciat a la darrera Temporada de Folklore 2016 organitzada per la Diputació de València és el llarg recorregut i la intensa tasca que cal recórrer des d’este moment fins a la convocatòria de la Temporada de Folklore 2017.

Des d’esta plataforma que administre, a més de posar-me a disposició en la tasca de col·laborar en la millora del tema que ens ocupa, m’atrevisc a apuntar sis idees que, amb independència del format triat (concurs, festival, certamen, trobada…) haurien de tenir-se en compte:

 

1.- Respecte

El respecte, la consideració i l’estima per la tasca duta a terme per totes les agrupacions folklòriques ha de ser el principi inspirador a l’organització de la Trobada.

Tècnics amb els coneixements i sensibilitat suficients han de posar-se al front d’esta tasca, o en el seu defecte, informar-se de fonts adequades i solvents.

 

2.- Participació i informació

La participació ciutadana és un dels segells reclamats cada vegada amb més insisitència a les societats modernes. I ha de ser una de les claus per millorar l’organització de la Temporada de Folklore 2017. Cal preguntar als grups, als investigadors, als músics, als professionals. Sols així es podran polsar les distintes necessitats i les diverses concepcions del col·lectiu folklòric per tal de concebre una Temporada amb vocació integradora.

Cal també informar de les decissions presses a l’hora de les seleccions per a participar o no a la temporada o a la clausura final de la mateixa. Sols amb la informació es dona l’oportunitat als grups exclossos de treballar en la seua adaptació als requisits exigits en properes edicions.

 

3.- Equanimitat.

Tots els grups folklòrics haurien de tindre dret a participar, i en tot cas, a ser informats dels motius de l’exclussió. Altres col·lectius com les bandes o les falles poden servir d’inspiració a l’hora de concebre categories en les que classificar els grups i oferir així una qualitat uniforme a les diverses jornades programades dins de la Temporada.

En cas de ser inel·ludible l’exclusió de grups participants, aquestos deurien ser proporcionals al número inscrits per cada estil. És a dir, el mateix percentatge per a grups folklòrics, cors, colles, orquestres, colles de cant d’estil, etc.

 

4.- Sentit d’espectacle

Les jornades maratonianes de matí i vesprada amb un seguit d’actuacions dispars en estil i en qualitat no ajuden a atraure a l’espectador mitjà.

El temps emprat per a la Temporada ha de ser més prolongat, comptar amb l’equipament, logística i espais adequats.

El nostre folklore, llegat de la tradició dels nostres avantpassats, mereix ser presentat amb la dignitat que escenògrafs, decoradors i professionals de hui en dia a la nostra terra són capaços d’oferir.

 

5.- Investigació

Sovint s’oblida que en no poques ocasions, darrere de la possada en escena dels grups hi ha, més enllà d’una tasca merament estètica, tot un procés d’investigació en forma de recuperació d’antigues melodies i re-muntatge de passades oblidades.

Posar en valor la investigació i la recuperació de peces de la nostra tradició ha de tenir-se en compte a l’hora de programar actuacions dintre de la Temporada. També s’hauria de parar atenció al recull del material escrit i audivisual generat, classificant-se i possant-se convenientment a disposició d’estudiosos i aficionats.

 

6.- Implicació dels Grups

Les agrupacions folklòriques han de dir la seua. Les vies per a la comunicació -malgrat l’últim entrebanc de l’obligatorietat dels certificats digitals per a les associacions- romanen obertes. S’han de fer arribar suggeriments, idees i criteris que de segur seran ben rebuts a l’hora d’encarar l’organització d’un Festival que entre tots podem fer complisca les espectatives d’un col·lectiu que ha demostrat que està disposat a col·laborar de manera desinteressada per la nostra tradició cultural col·lectiva.

Tant de bó eixa implicació trobe, al fi, la resposta adequada a les instàncies pertinents.

 

0 Comentaris

Sense Comentaris Este Article encara no té Comentaris.

Ho sentim, o algú ha furtat els comentaris i ha fugit o ningú n'ha deixat cap!

Però Tú pots ser el primer en fer-ho Deixa un comentari !

Deixa el teu comentari

La teua dirección de correu electrònic no es publicarà. Els camps requerits están marcats *

ENTRA EN LA BOTIGA:

setembre, 2017

Opcions d'ordenació

Sense esdeveniments

COL·LOCACIÓ DEL MOCADOR DE PIT

Col·locació del mocador de pit - CAP 9 Col·locació creuat per dins

Col·locació del mocador de pit - CAP 8 Col·locació dins del gipó - per dins

CATEGORIES

Arxius

Login

Lost your password?
X